PR står för public relations och det är just det område som PR-byråerna arbetar inom. Inom PR-byrån arbetar ofta ett gäng PR-konsulter som rådger kunder om hur de bäst ska synas utåt. Dock är begreppet PR ett brett område som innefattar allt från förstärkning av renomméet, till grafiska moment som reklam och sökandet av nya kunder. Tanken är att den generella bilden av ett företag ska stärkas.
PR är egentligen ett engelskt begrepp som myntats världen över för att sedan nå Sverige där det har fått stort genombrott. De senaste åren har PR-agenturerna blivit allt fler och drömmen om att arbeta som en PR-konsult bara växer sig stadigare. Att hitta en PR-byrå i Stockholm är numera en enkel match.
PR-byråns grundläggande uppgifter
Du som aldrig tidigare varit i kontakt med en PR-agentur, eller som funderar på att kanske arbeta aktivt inom en sådan, kan behöva veta vilka ansvarsområden agenturen har. Dock är detta bara ett axplock eftersom begreppet sträcker sig långt över gränserna av den listan.
En stor del av public relations innebär analyser för att ha en bred koll över hur konkurrenter arbetar. I samma veva är det av stor vikt att hitta den målgrupp som företaget som anlitar byrån, vill nå ut till. Genom att studera konkurrenters arbetssätt, målgruppens mönster och typ, kan PR-byrån lättare placera företaget i ett fack och arbeta med den ”stämpeln” som utgångspunkt.
Den fortsatta delen handlar till stor del av marknadsföring vilket ör PR-byråns huvudområde. Hur ska företaget nå ut till sina kunder, hur vill det synas och vilken strategi ska tillämpas? Frågorna är många. Innan den konstnärliga biten tar vid, vilken t.ex. omfattar copywriting och det grafiska, så väntar alltså ett stort arbete.
Allt bygger på kontakterna
Förvisso är PR-byråns arbete ofta förvisat till det redaktionella, men den största delen handlar ändå om att ta nya kontakter och sprida budskapet. Event, nyhetsbrev, mingel och att aktivt bredda sig, tillhör vardagen för en PR-konsult. Syns du inte, finns du inte, så enkelt är det! Detta gäller såväl för byrån som för företaget, och eftersom det är PR-byråns ansvar att få företagen att sticka ut ur mängden, så är det ett febrilt arbete för att komma till slutmålet.
Att arbeta med PR-byråer har idag blivit standard för såväl vanliga företag som kommuner och politiker. Om trenden är ihållande återstår att se, men troligtvis lär PR-byråns inflytande växa stadigt de närmsta åren.