De flesta handlare gör idag en del av sina affärer på nätet. Det finns många e-handelslösningar att välja på, och många faktorer som avgör vilken lösning som är den bästa för verksamheten.
De flesta har nog hört talas om Tictail, som är den e handelsplattform som uppmärksammas mest i medierna. Det beror till stor del på att den startats av entreprenörer som vänder sig till andra entreprenörer. Det är enkelt att starta en webbshop med hjälp av Tictail, vilket framgår av denna några år gamla intervju med grundarna.
En e-handelslösning som Tictail fungerar bra när man startar i liten skala och säljer direkt till kunder, som Hanna Jörnhammar från Visby, som man kan läsa mer om här. Hon valde istället att bygga sin lösning själv, men nackdelen med detta är att det kan vara svårt att skala upp plattformen när man får fler kunder. Det bakomliggande resonemanget kan skilja sig en hel del mellan en fysisk butik som kompletteras med e-handel, och en butik som bara finns på nätet. Men i stort är det samma sak. Det säger utvecklarna av plattformen Sweet Charlie till Sla.se. De säger också att e-handel kan vara ett sätt att marknadsföra en butik. Namnet till e-handelslösningen, som sägs vara den första som utvecklats i Skaraborg, kommer från en jordgubbssort.
E-handel B2B
Det är stor skillnad mellan att sälja till konsumenter och att sälja till andra företag, s.k. B2B-försäljning. Ett företag som, helt eller delvis, befinner sig i denna kategori behöver en plattform som bl.a. gör det möjligt för flera användare att använda samma konto. Inte minst är detta viktigt för den som har större företag som kunder, där flera personer kan behöva göra inköp.
Kraven på skalbarhet är också ännu större för den som säljer B2B, men det är också viktigt att kunna anpassa lösningen efter företagets behov. En lösning som uppfyller dessa krav är Infinity Commerce, som kan kopplas till flera olika API:er för större skalbarhet. Det finns också ett stort antal tredjepartsutvecklade moduler och tillägg som gör det lättare att anpassa plattformen efter företagets egna behov.